با ظهور اسلام، استفاده از قلمدان براي کارهاي تحريري معمول شد و در مدرسه‌ها، مکتب‌خانه‌ها و مراجع ديواني مورد استفاده قرار گرفت.

\"محمدحسين احمدوند\" هنرمند اصفهاني به ميراث آريا( CHTN)، گفت:در دوره سلجوقيان براي حمايتي که از شعرا و نويسندگان و دبيران به عمل آمد، هنر قلمدان‌سازي پيشرفت بسيار کرد و اين پيشرفت و ترقي تا عصر تيموريان ادامه داشت.

وي يادآور شد: در عصر صفويه که خوشنويسي به نهايت اوج خود رسيد، هنر قلمدان‌سازي نيز رشد کرد و قلمدان‌هاي ساخته شده در اين عصر از گرانبهاترين و نفيس‌ترين ميراث‌ فرهنگي ايران به شمار مي‌رود.

وي توضيح داد: قلمدان‌هاي برجاي مانده از آن روزگار که برخي گوهر نشان، طلاکوب و مرصّع هستند و بر بعضي از آنها آيات قرآني نوشته شده ، زينت‌بخش موزه‌هاي ايران و ساير کشورهاي جهان است.

احمدوند ادامه داد: در دوره قاجاريه و زنديه نيز هنر قلمدان‌سازي مثل روزگار صفويان در اوج بود و قلمدان‌هاي ساخته شده در اين دوره نمايانگر هنر هنرمندان اصفهاني است.

اين هنرمند قلمزن گفت: از مشهورترين قلمدان‌سازان دوران صفويه، زنديه و قاجاريه مي‌توان \"محمد زمان نگارگر\"، \"حسن خداداد\"، \"محمد خداداد\"، \"سميرمي\"، \"محمدصادق امامي اصفهاني\"، \"کاظم بن نجفقلي\"، \"عبدالرحيم اصفهاني\" و \"آقا نجف قلمدان\" را نام برد.

وي يادآور شد: در حال‌حاضر قلمدان مانند گذشته استفاده نمي‌شود، اما علاقمندان به هنرهاي اسلامي ايراني کماکان از اين فرآورده هنري استقبال کرده و خواهان آن هستند.

113/M



انتهای پیام/

کد خبر 1386061140